Spor Öncesi ve Sonrası Beslenme Alışkanlıkları

Sporcuların performansını etkileyen temel faktörlerin başında genetik yapı, uygun antrenman ve beslenme gelmektedir. Beslenme, sporcuların bilgi sahibi oldukları taktirde kontrol altında tutabilecekleri ve performanslarını etkileyen en önemli etkenlerden biridir.

Sporcularda Beslenme Programı, sporcunun yaptığı antrenman türüne, antrenman sıklığına, antrenman sırasındaki performansına göre hazırlanmalıdır.

Sporcular İçin Enerji Alımı

Bir sporcunun beslenmesinde gözetilmesi gereken bazı temel hedefler vardır. Antrenman sırasında yeterli performansı sağlamak adına kişi mutlaka yeterli enerji alıyor olmalı. Bir sporcu vücut ağırlığını ve sağlığını korumak ve egzersiz etkilerini en üst düzeye çıkarmak için yeterli enerji tüketmelidir. Negatif enerji dengesi yani alınan enerjinin harcanan enerjiden az olması kas kütlesi kaybına, adet düzensizliğine, kemik dokusu kaybı veya yoğunluğunun azalmasına ve yorgunluk hissinin, yaralanma ve hastalık riskinin ve toparlanma sürecinin artmasına neden olur.

Bu nedenle bir sporcunun;

Cinsiyeti,

Yapılan Spor branşı,

Antrenman süresi

Antreman sıklığı

gözetilerek yeterli enerji alımının sağlaması gerekmektedir.

Sporcular İçin Karbonhidrat Alımı

Bunun dışında sporcunun antrenman veya müsabaka sırasında yeterli enerji sağlayabilmesi ve dayanıklılığı için kas ve karaciğer glikojen depolarının yenilenmesi adına da yeterli karbonhidrat alması oldukça önemli. Spor sırasında dokuların (özellikle de kas dokusunun) büyümesi ve onarılması için sporcunun kilosuna ve yaptığı spor türüne uygun protein gereksinmesi hesaplanmalı ve buna uygun protein alımı gerçekleştirilmelidir. 

Tüm bunların yanında sağlıklı bir bağışıklık sistemini sürdürebilmek adına yeterli antioksidan, vitamin ve mineral kullanımı oldukça önemlidir. Hem dayanıklılık hem konsantrasyon sağlama da yeterli sıvı alımı (hidrasyon) yine atlanılmaması gereken en önemli konulardan biridir.

Sporcuların sağlıklı yaşam tarzı alışkanlıkları ve sağlıklı beslenme antrenman sırasında performansları olumlu biçimde artar. Kişilerin beslenme düzenini etkileyen unsurlar içinde kişilerin fiziksel aktivite durumları da önem taşımaktadır. Aktif spor yaşamı olan sporcularda, yapılan sporun tipi, yapılma müddeti ve sıklığı da beslenme düzenlerini ve besin ihtiyaçlarını etkilemektedir. Enerji ve besin ögeleri ihtiyaçları yaş, cinsiyet, ağırlığa, boy, yapılan spor alanına ve sıklığına göre değişiklik göstermektedir. İlgilenilen spor, hangi dalda olursa olsun beslenme programı buna uygun olarak planlanmalıdır.

Sporcularda Beslenme Danışmanlığında sporcunun ihtiyacı olan besin öğeleri ve enerji gereksinmesini hesaplıyor ve spor dalına uygun bir beslenme programı planlıyorum. Burada hedef sporcunun genel sağlık düzeyini ve performansını olumlu yönde etkilemek. 

Düzenli görüşmelerimiz esnasında, detaylı vücut kompozisyon analizi yaparak, kas, kemik, yağ dokularının gelişimini kaydediyor ve beslenme & egzersiz ikilisinin vücut kompozisyonu üzerine olan etkisini yakından takip ediyorum. 

Kimler Sporcularda Beslenme danışmanlığı almalı?
İster amatör ister profesyonel olarak bir spor dalı ile ilgilenen herkes bu hizmete başvurabilir.
Başlamadan Önce Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Randevunuza gelirken son 6 ay içinde yapılmış olan tüm kan tetkiklerinizi yanınızda getirmenizi rica ediyorum. Bunun dışında kullandığınız ilaç ve vitaminlerin dozlarını, varsa kullandığınız besin takviyelerini belirtmeniz , beslenme düzeninizi oluştururken bizim için gerekli olacak.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz