Ketojenik Diyet Nedir?

0
351

Yine en çok sorulan sorulardan biriyle karşınızdayım 🤗 Ketojenik diyet nedir? Ketojenik diyetin ne olduğunu anlatmak için önce kelime anlamından başlamak istiyorum. Aslında diyetin isminde geçen “keto”, vücutta enerji yerine kullanacak yeterli “glikoz” olmadığı zamanlarda, enerji elde etmek için kullanılan “keton” cisimciklerinden gelir. Bu diyetlerin çalışması için KETOZİS’e girmeniz gerekli. Yani keton cisimleri üretmeniz. Yani çok düşük karbonhidrat tüketmeniz veya aç kalmanız anlamına geliyor.

Enerji elde etmek için yeterli miktarda karbonhidrat almadığınızda karaciğer keton cisimciklerini oluşturur. Aslında karaciğer sürekli keton cisimcikleri oluşturur ancak bu açlık sırasında önem kazanır. Ve beyniniz de dahil olmak üzere tüm organlarımız (karaciğer hariç) enerji için keton cisimlerini kullanır. Ortamda şeker yani glikoz olmadığı için insülin salınımı düşer ve vücudun enerji elde etmek için yağ depolarını parçalama işlemi artar ve yağ kaybı yaşamaya başlarsınız.

Bu noktada en çok kafa karışıklığının olduğu yere geldik. Gelelim kaslara, ortamda yeterli enerji kaynağı olmadığında kaslar fedakarlık yaparak karaciğere enerji elde etmesi için aminoasitlerini verir (yani kas kaybı yaşanır). Bu aminoasitler keton oluşturmak için kullanılır. Açlığın ilk birkaç gününde hızlı bir kas protein yıkımı vardır. Ancak birkaç hafta sonra kas yıkım hızı düşer. Çünkü beyinin yakıt kaynağı olarak glikoza olan ihtiyacı azalır ve keton cisimlerini kullanmaya başlar.

Ketojenik Diyet Nasıl Yapılır 🧐

Genellikle bu diyetlerdeki karbonhidrat miktarı 50 gr’ı geçmez. Yani 20- 50 gr aralığındadır. Ne kadar az karbonhidrat alırsanız diyetin o kadar etkili olduğu savunuluyor. Bu diyet: Çok kısıtlı karbonhidrat (günlük 20 gr) ve orta derecede protein (ağırlık başına 1 gram), çok yüksek miktarda yağ içermektedir.

Ketojenik Diyet Menüsü

Peki menüde neler var? Hangi besinler yasak hangileri serbest 🧐 gelin beraber inceleyelim;

Ketojenik Diyet Sırasında Serbest & Yenebilecek Besinler

  1. Etler — balık, biftek, kuzu, kümes hayvanları, yumurta
  2. Yeşil Yapraklı Sebzeler — Ispanak, lahana, roka, marul
  3. Toprak Üstü Sebzeleri — brokoli, karnıbahar
  4. Bol Yağlı Süt Ürünleri — Kaşar, beyaz beynir, krema, tereyağı
  5. Yemiş ve Tohumlar — ceviz, fındık, ay çekirdeği, kaju, makademia
  6. Avokado ve Böğürtlengiller — yaban mersini, böğürtlen, karadut, frambuaz gibi glisemik indeksi düşük olanlar
  7. Diğer Yağlar — hindistan cevizi yağı, çörek otu yağı, iyi zeytinyağı, susam yağı, vs.

Ketojenik Diyet Sırasında Yenilmeyecek & Yasak Besinler

  1. Tahıllar — Buğday, mısır, pirinç, yulaf türevleri
  2. Şeker — bal, agave, akaağaç şurubu, pekmez
  3. Meyve — elma, muz, portakal, kavun, karpuz
  4. Kökler — patates, tatlı patates
  5. Baklagiller

Ketojenik Diyeti’in Olası Yan Etkiler Nelerdir?

  1. Baş Ağrısı
  2. Baş Dönmesi
  3. Yorgunluk
  4. Ağız Kokusu
  5. Sinirlilik
  6. Kas Krampları

Ketojenik Diyet’i Kimler Uygulamamalı?

  • Diyabet hastaları
  • Emziren anneler
  • Tansiyon hastaları

Ketojenik Diyet’in Faydası Olduğuna Dair Yapılan Çalışmalar

Ketojenik diyet sırasında gözlemlenen faydalara bulunuyor. Yapılan araştırmalar ve çalışmalar sonucunda kilo vermek isteyenlerde olumlu sonuçlara rastlanmakla birlikte Ketojenik diyet yapanların odaklanma ve konsantrasyon konularında kapasite artışı tespit edilmiş. Diğer başlıklar ise şu şekilde;

  • Kilo verme
  • Odaklanma kapasitesinde artış
  • Epilepsi
  • Metabolik sendrom
  • İnsülin direnci

Bu yazımda Ketojenik diyet hakkında en çok sorulan soruları ve tecrübelerimi sizlerle paylaşmaya çalıştım. Umarım sizler için faydalı bir yazı olur. Görüşmek üzere. 

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz